Cambodja!

3 mei 2015 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Iets meer dan een week geleden heb ik voor eventjes afscheid genomen van het mooie Thailand en toen was het tijd om mijn tweede land te gaan bezoeken, Cambodja!

Het grappige is dat ik in mijn vorige blog schreef dat het allemaal zo makkelijk gaat met reizen omdat je een sticker opgeplakt krijgt en zelf niet hoeft na te denken. Nou dat ging dit keer dus lekker fout. Op mijn tussenstop in Bangkok liepen ik en mijn mooie Fly Through sticker dus lekker door het Don Muang vliegveld van Bangkok te slenteren. Na een uurtje niets vermoedend te hebben rondgelopen werd ik aangesproken door een aardige jongen van AirAsia met de vraag wat ik hier in hemelsnaam aan het doen was. Blijkbaar had ik weer ergens de verkeerde afslag genomen en dus heeft die jongen me naar de goede area moeten escorteren..
Maar goed we zijn nu in Cambodja aangekomen en ik vind het echt een bijzonder land. De mensen zijn super vriendelijk, in tegenstelling tot sommige Thaien, maar het is wel een heel arm land. Kindjes die bedelen op straat en winkeliers die je zo wat smeken om wat te kopen is hier heel 'normaal'.
Ik heb tot nu toe als een echte toerist in Siem Reap de tempels bezocht met een soort privé tuktuk die je de hele dag lekker rond rijd. Heel interessant om gezien te hebben en ook wel fijn om eindelijk een keer wat te ondernemen in plaats van alleen maar vastgeplakt te zitten aan je strandhanddoek!
Na Siem Reap heb ik de nacht bus genomen Phnom Penh, ik heb nog  lekker kunnen slapen dus dat viel mee! In Phnom Penh ben ik naar de wel bekende killing fields geweest en heb ik de S21 gevangenis bezocht. Erg indrukwekkend allemaal, nooit geweten dat er zo'n vreselijke geschiedenis achter dit land zit. En nog geen eens zo lang geleden. Dan ga je zelf niet meer proberen te zeuren over de warmte als je hoort wat sommige mensen hebben moeten meemaken.
Met wat meiden die ik in Phnom Penh heb leren kennen zijn we verder gereisd naar het zuiden, Koh Rong. Het scheen een fantastisch eiland te zijn, maar ik heb het voornamelijk vanuit mijn bed meegemaakt omdat ik ziek ben geworden van de malariapillen. Wat een troep is dat, heb 2 dagen lang niks kunnen eten of drinken en sliep op een kamer waar je de ventilator niet voelt dus dat was iets minder maar dat hoort er nu eenmaal bij. We proberen niet te klagen..
Daarna heb ik geprobeerd een beetje bij te komen in Koh Rong Samloem, daar was het prachtig en heel rustig, eigenlijk precies wat ik nodig had. Elektriciteit, winkels, stromend water en internet kennen ze daar alleen niet echt dus ik heb het hier 2 nachtjes volgehouden. Na twee nachten zonder al die luxe (maar wel de meest mooiste stranden ever) wilde ik de boot terug pakken maar die had ik natuurlijk weer gemist, daarna een paar uurtjes gewacht op de volgende boot en dan eindelijk naar het vaste land in Shianoukville met winkels stroom en WiFi en natuurlijk nog meer strand!
Hierna ga ik nog heel even doorreizen in Cambodja naar Kampot en dan op naar Vietnam! Hier heb ik hele goede verhalen over gehoord dus ik ben wel benieuwd! De eerste dagen kan ik blijven slapen in Ho Chi Min bij een meisje die ik in Cambodja heb leren kennen dus dat is ook wel leuk om het normale leventje een beetje mee te maken!
Nou ik ga even mijn tijd zonder Wi-Fi inhalen door lekker heel sociaal te zijn met m'n telefoon. Echt erg dat ik zelfs verslaafd ben nu ik hier zit.
Volgende blog in Vietnam! xx

1. Feik:
    super lieverd we blijven je volgen xx
  2. Feik:
    super lieverd we blijven je volgen xx
  3. Mama:
    3 mei 2015
    Lieve schat, ik ben zo blij dat ik weer wat van je hebt gehoord :)
    Als moeder voel je gewoon dat er iets niet goed was. En idd je bent daar heel ziek geweest :(( gelukkig gaat het nu weer de goede kant met jou op!
    Wat heb je weer een leuk verhaal op je blog geschreven! Fijn om te lezen....
    Je hebt niet geschreven dat in een week tijd je schoenen en teenslippers zijn gejat....
    Als het met jou zelf nou maar goed gaat. Heel veel plezier en gezondheid verder, dat is het aller belangrijkste!
    Love you XXX mama
  4. Papa:
    3 mei 2015
    Lieve dochter, Wat balen dat je zo ziek bent geweest van de malaria pillen. Ik heb die troep bijna 10 maanden moeten slikken voor, tijdens en na Cambodja, en had direct na het innemen altijd barstende hoofdpijn. Soms is het middel erger dan de kwaal maar pas op, want als je malaria oploopt raak je dat nooit meer kwijt. De killing fields die je hebt bezocht zijn i.d.d. zeer indrukwekkend, ik heb daar ook met eigen ogen gezien wat mensen elkaar kunnen aandoen. Je realiseert je wel direct hoe goed we het in het rijke westen hebben en dat plaatst alles wel in een ander perspectief. Wij hebben meestal alleen maar luxe problemen vergeleken met de mensen daar. Gelukkig gaat het weer wat beter met jou en als je maar voorzichtig bent komt alles goed. Liefs XXX XXX
  5. Opa en oma:
    3 mei 2015
    Lieve Lotte wij zijn blij dat je weer beter bent en hopen dat het vanaf nu weer volop kan gaan genieten wat een toestand allemaal maar omdanks dat heb je toch weer een leuk verslag op je reisverhaal gezet wij waren best wel ongerust hoor omdat je altijd mama wat meer verstuurd en dat was iets minder maar dat begrijpen wij nu waar dat aan lag je moet nu weer lekker gaan genieten en goed oppassen wat je eet veel liefs en een dikke knuffel van ons
  6. Leny Ticheler:
    3 mei 2015
    Lieve Lotte . Dat zijn minder leuke dingen om mee te maken . Had medelijden toen ik het zat te lezen . Met jou en met je moeder . Want het is waar een moeder voelt het gewoon als er iets is . Wat zullen het lange dagen zijn geweest . Wachten op bericht . MAAR het klinkt nu weer stukken beter allemaal . Het andere vergeten en vol goede moed naar het volgende avontuur .
    Liefje veel plezier geniet even van de luxe en ik kijk weer uit naar je volgende belevenis .
    Knuffel Leny
  7. Jan en marianne van driel:
    3 mei 2015
    Weer een leuk verhaal zeg, gelukkig voel je je al weer beter hoop dat je niet meer ziek word. Ga lekker genieten en wacht op volgende verhaal. Groetjes.
  8. Linda:
    Lieve Lotte,
    Leuk om je verslag weer te lezen Lot!
    Wel even balen dat je ziek bent geweest.
    Maar nu weer op naar een nieuw avontuur.
    Gaaf hoor!
    Vietnam schijnt ook heel mooi te zijn.
    Geniet ervan!
    Dikke kus.
  9. Kees en Leidy Doeland:
    8 mei 2015
    Hi Lotte,
    Eindelijk een reactie van Leidy en mijzelf! Wij hebben al je belevenissen tot nu toe gelezen en zijn onder de indruk van al je avonturen!
    Reden dat wij zo laat reageren is dat wij na terugkost van onze vakantie in Spanje nu volop in de emigratieplannen zitten.
    Regio en droomhuis zijn nu gekozen. Nu middenin de onderhandelingen met de aannemer van het huis.
    Zodra deze positief zijn afgerond gaan wij over tot het verkopen van ons huis en boot in Nederland.i Best spannend allemaal.
    Het huis wordt gebouwd in Castalla, ongeveer 24 km ten westen van Alicante.
    Wij zijn erg benieuwd naar je volgende avonturen!
    Groetjes van Leidy en mij en pas goed op jezelf!!!