Maleisie! (en een klein stukje Thais paradijs)

5 juli 2015 - Malakka, Maleisië

Noord-Thailand is ingeruild voor Maleisië! (en stiekem ook een klein beetje Thais paradijs..)
Heerlijk om een keer in een lekker modern land te reizen met normale wegen en mensen die fatsoenlijk Engels spreken! Ik ben begonnen in Kuala Lumpur waarbij Mich en ik konden verblijven in een prachtig appartement van een kennis van Mich. Alwéér luxe, houd het dan ooit nog op?! Ik merk dat ik tijdens mijn reis minder heb met de grote steden maar KL is een echte uitzondering! Wat een gave stad is dat met allemaal mooie gebouwen, vooral 's avonds kijk je je ogen uit! Twee keer zijn we dan ook naar een skybar geweest met prachtig uitzicht op de Petronas Towers. Verder zie je allerlei verschillende nationaliteiten, culturen en geloven, maar iedereen accepteert elkaar. De boerka's naast de hotpants, iedereen laat elkaar in z'n waarde.
Ik heb me volop vermaakt deze dagen en ben er daar achter gekomen dat ik een serieuze sushi verslaving heb opgelopen. Na al deze luxe voelde ik me eigenlijk geen backpacker meer en dat miste ik stiekem wel een beetje (hoe gek dat ook kan klinken) en ik heb besloten om na een paar nachtjes de bus te pakken naar Penang, een stad in het noorden, en alleen verder te reizen.
In Penang ben ik 3 nachtjes gebleven. Geen heel bijzonder eilandje/stad maar ik heb me wel redelijk vermaakt. Ik had nog maar twee keer scooter gereden op rustige plaatsen en in Penang is er drukker verkeer dus ik heb mezelf in het diepe gegooid en lekker een scooter gehuurd. Ik moet het tenslotte ooit een keer leren. Na uiteraard minstens 10 keer verdwaald te zijn geweest kwam ik blijkbaar zo hopeloos over dat een Maleis mij een beetje de weg heeft gewezen naar de Penang Hill(een berg die je kan bezoeken per treintje). Uiteindelijk aangekomen bleek deze dicht te zijn dus had ik voor niks lopen zwoegen.
De tweede dag weer een poging gedaan en dat was gelukt! Terug weer verdwaald maar 'gelukkig' wilde een andere Maleis mij weer de weg wijzen, helaas kwam ik alleen het volgende uur niet meer van m af, achja hoort erbij, ik was uiteindelijk in m'n hostel!
Het hoogtepunt van mijn verblijf in Penang was toch echt m'n selfie koffie, hoe gaaf is dat! Ik mocht een selfie maken en deze wordt dan op je koffie in het melkschuim gedrukt. Jaja ik was onder de indruk. Op Instagram staat het resultaat.
Na Penang had ik wel weer zin in wat strand en heb ik de boot naar Langkawi genomen! Een bounty island waar op het moment vrij weinig gebeurd. Het is laagseizoen dus erg rustig en door de ramadan is veel hier gesloten.
Mijn eerste hostel was een pure hel. Als jullie de film Taken hebben gezien en dan de scène met het bordeel met hokjes en gordijnen weet je genoeg. Zo zag mijn dorm er uit, nou fantastisch. Ik heb het er 1 nacht volgehouden en toen ben ik snel naar een ander hostel gegaan.
In het tweede hostel voelde ik me een stuk meer op m'n gemak en ik heb daar erg veel leuke meiden leren kennen. Met twee meiden heb ik weer een scooter gehuurd (m'n nieuwe hobby) en ben ik naar het noorden gereden, eerst weer met een kabelbaan een berg bezocht (dat was ernstig hoog, maar we hebben het overleefd) en daarna hebben we twee mooie stranden bezocht en lekker niks gedaan :)
Verder bestaat het leven hier uit eten en lui zijn, ik heb weer een beetje een déjà vu uit m'n eerste periode in Thailand. Achja in Nederland sporten we alles er wel weer af. Nu lekker genieten!
Langkawi is leuk maar ook hier heb ik het nu wel een beetje gezien dus ik heb besloten om naar Koh Lipe te gaan. Dit ligt in Thailand. Ja, alweer Thailand. Maar dit keer voor een paar daagjes want Langkawi ligt superdicht bij Koh Lipe.
Normaal gesproken is het een uurtje met de boot vanaf Langkawi naar Koh Lipe, nu is het laagseizoen en is dit niet meer mogelijk. Toch wilde ik er heen en dus moest ik met de taxi, boot, bus en weer de boot. Dit kostte ongeveer 8 uur maar na 3 maanden reizen is 8 uur op zich ook niet zo lang. Normaal als ik m'n vriendinnen in Hoogeveen of Nijmegen wil opzoeken moet ik me daar al mentaal op voorbereiden, op die 'wereldreis'. Nu is dat vergeleken met dit super dichtbij!
Het omreizen was het wel echt meer dan waard want Koh Lipe heeft echt de mooiste stranden die ik tot nu toe in Azië gezien heb. Verder is het eiland nog niet echt ontdekt door toeristen dus het is er erg rustig. Het eiland heeft voornamelijk 1 straat met alle winkels en restaurantjes en is erg klein dus. In 10 minuten heb je alle highlights van Koh Lipe wel gezien.
Na 5 nachtjes van deze rust te hebben genoten heb ik weer een tussenstop op Langkawi genomen om vervolgens naar het zuiden van Maleisie te reizen, Malakka, mijn laatste stop!
In Malakka ben ik 3 nachtjes gebleven, een erg schattig klein stadje met allemaal mooie gebouwen en toeristische bezienswaardigheden. Malakka is vroeger ook nog een kolonie van Nederland geweest dus het erg leuk om alle Nederlandse elementen hier terug te zien. Zo hebben ze bijvoorbeeld een 'Stadhuys', een molen en gebouwen met Nederlandse namen. Altijd leuk als je Nederland even mist! (Wat overigens wel mee valt..)
Nu pak ik zometeen de stadsbus naar het centraal station om daar de bus naar Singapore te pakken. Ik hoop dat het allemaal soepel verloopt, maar ik heb helaas geen Maleisisch geld meer om een taxi te nemen omdat ik gisteren per se een bikini moest kopen..
In Singapore zie ik Mich weer gezellig en haar moeder is er op dat moment ook, erg leuk! Ik zal daar 3 nachtjes blijven voordat ik naar Bali vertrek!
Singapore here I comeeeee!

1. Papa:
    5 juli 2015
    Lieve dochter, ik lees met veel plezier jouw reisverhalen en heb bewondering voor jouw ondernemingslust. Ook jouw relativeringsvermogen neemt zienderogen toe. En dat is meteen één van de belangrijkste winstpunten van jouw reis. Hier in jachtige Nederland (het rijke westen) vergeten we veel te vaak waar het echt om gaat in het leven.
    Het gaat om mensen, elkaar in de waarde laten en de
    verschillen respecteren zonder er meteen een stempel op te drukken en het gaat er natuurlijk ook om om te genieten
    van de soms kleine momenten die er zijn. Elk mens is uniek, en de meeste mensen zijn goed, maar door levenservaring kan je de hufters (m/v) er vaak snel uit selecteren.
    Jouw "kijk" op het leven is door het reizen nu al veranderd
    en daardoor ben je een rijker mens geworden.
    Gelukkig duurt het nog maar twee weken voordat wij jou in Bali eindelijk weer zien. We missen je wel "een beetje"...
    Pas goed op jezelf, als motorrijder kan ik alleen het volgende adviseren: Always wear a helmet and protective clothing on a motorcycle or scooter... Daarmee begint de tekst van elk instructieboek van een motor. Liefs XXX
  2. Feik:
    Lieve Lotte
    Wat is het toch elke keer leuk om jou verhaal te mogen lezen, ik geniet als ik lees hoe jij geniet van het reizen en de omgeving waar je bent. Super om te lezen dat je zo ondernemend bent en dan alleen even verder gaat. Je ouders komen binnenkort die kant op, papa schrijft we missen je 'een beetje' geloof me dat is gelogen hahaha . ze kunnen bijna niet meer wachten, ik zou het zelfde hebben . Meid geniet ervan , nog 2 weken en je ziet je ouders . Fijne tijd samen daar en tot gauw !! Liefs Feik xx
  3. Opa en oma:
    5 juli 2015
    lieve Lotte wat is het weer fijn om weer zo veel van je belevenissen.mee te kunnen genieten en wat je allemaal mee maakt het is gewoon een droom
    En dat was ook een droom van je wat nu werkelijk is
    nu nog een paar dagen in Singapore en dan op naar Bali dan zie jena een lange tijd weer fijn papa en mama en natuurlijk ook je allerbeste vriendin nou lieverd een dikke knuffel van ons en pas goed op xxx
  4. Linda:
    Lieve Lotte,

Super leuk om je reisverhaal weer te lezen. Heb het even gemist maar gelukkig heb je weer wat geschreven. Ik hoor natuurlijk wel veel over jou van je moedertje hihi. Super gaaf wat je al gezien hebt en meegemaakt hebt. Het maakt je allemaal rijker. Nog eventjes en dan kun je je ouders weer in de armen sluiten. Ze zijn super trots op je, maar missen je natuurlijk verschrikkelijk. Heerlijk om weer samen te zijn. Geniet nog lekker meissie en fijne tijd straks met je lieve paps en mams. Dikke knuf en kus linda
  5. Mama:
    Lieve Schat,
    Wat is dit weer heerlijk zo op de Zondagochtend jou reisverhaal te lezen.
    Ik geniet hier zo van... Wat maak jij ontzettend veel mee, en wat zijn wij trots op jou!
    En wat Papa zegt we missen jou een beetje, nou laat dat een beetje maar weg hoor...". Oom "Feik heeft gelijk hoor! We kunnen niet wachten om jou weer te mogen knuffelen. Nog eventjes geduld voor ons en over 2 weekjes dan vliegen wij echt richting Bali :)) Ik kan niet wachten! Heel veel plezier in Singapore en geniet maar lekker verder schat.
    Tot snel, liefs Mama XXX
  6. Leny Ticheler:
    5 juli 2015
    Hoi Lotte . Zo ik heb weer een behoorlijk grote reis gemaakt samen met jou Wat een belevenis weer . Op elke situatie speel je heel goed in . En inderdaad het haasten verleer je het is nu berusten en accepteren dat het daar zo gaat .
    Nog 2 weken en dan kan je je verhalen aan je ouders vertellen inplaats van tikken . En het mooiste lekker even knuffelen . Heerlijk meid ! Geniet verder en ik reis weer mee . Ga het straks missen als het voorbij is . Knuffel en liefs
  7. Joke:
    5 juli 2015
    Wat blijft het leuk om je verhaal te volgen. Ik lees al het plezier en de waardevolle ervaringen die je op doet volop terug in de leuke beschrijvingen. Je vader en moeder kunnen niet wachten om je weer in de armen te sluiten en wat zijn ze trots op je!!
    Geniet ervan en blijf goed voor jezelf zorgen!!!
  8. Jan en marianne van driel:
    5 juli 2015
    Weer een erg leuk verhaal zeg, jij maakt wel een hoop mee zonder dat je het echt hebt uitgestippeld. Hoop dat je met je ouders ook nog een hoop zal beleven en dat wij er deel van mogen maken zou het erg leuk vinden. Jan heeft je pa een paar keer gesproken afgelopen tijd maar hij had niks gezegd dat ze naar jou toe gingen, dus weet niet of hij jou erg mist! Denk het wel te weten hoor. Meisje veel plezier de komende tijd en spannend als je ouders komen pas goed op jezelf en groetjes van ons.
  9. Kees en Leidy Doeland:
    6 juli 2015
    Hoi Lotte,
    Wat cool dat je het in KL zo naar je zin hebt gehad! Inderdaad een fascinerende stad he? Vooral hoe de locals daar met elkaar werken en leven. Dat is nu precies waarom wij zoveel van dit land houden. Maakt niet uit welke kleur je hebt, hoe je gekleed gaat en welke religie je aanhangt. Werkelijk een verademing als je uit ons landje komt en dit mag ondervinden. Een van de redenen dat wij dan ook hebben besloten om definitief uit Nederland weg te gaan en hopelijk dit weer te mogen gaan ervaren. Wij hebben ook met veel interesse je verslag van Koh Lipe gelezen! Je gaat ons overtreffen hoor, want hier zijn wij nog niet geweest en wij hebben dit eilandje dan ook op ons lijstje gezet! Veel plezier in het prachtige en moderne Singapore en dan op naar een van de meest paradijselijke eilanden van de wereld: Bali!!!!!
    Het was weer heerlijk om even weg te mogen dromen met je mooie reisverhaal! Laat je inspireren door Singapore en wij?? Wij kijken uit naar je volgende reisverslag!!!
  10. De chabootjes:
    6 juli 2015
    Wouwwww wat een mooi spannend spontaan leuk verhaal weer joh!! we lezen het hier met zn vieren. De jongens vinden dit ook leuk. Ga maar verder genieten van je reis. Veel plezier met je ouders.groetjes en heel veel liefs van karel arne wilco en...patricia xxxx