Every end is a beginning of something new!

2 september 2015 - Amsterdam, Nederland

Om 5.15 uur schrik ik wakker in m'n hostel in Bangkok, vandaag is dan echt de dag dat ik dat ik terug keer naar huis.. Ik heb een beetje gemengde gevoelens en realiseer het me nog niet helemaal.

Ik neem een laatste douche, kleed me aan en pak m'n tas in. Uiteraard haal ik nog even m'n favoriete tosti bij supermarkt 7/11 en dan is het tijd om een taxi te nemen naar de airport. In de taxi denk ik weer, gebeurd dit nou echt of is het een droom? Nee volgens mij gebeurd dit echt..

Na de incheck en paspoort controle wil ik nog even rondstruinen maar al snel merk ik dat m'n vliegtuig bijna gaat, er staat final call op de borden. Shit, moet ik nou zelfs op m'n laatste vlucht weer laat zijn.. Ik ren naar de gate en gelukkig waren er meerdere mensen die nog moesten boarden dus ik was niet te laat!

Voor dat ik het wist zat ik in de lucht, op weg naar Amsterdam via Stockholm. In het vliegtuig kijk ik nog de film Wild, over backpacken. Normaal zou ik deze film totaal niet waarderen maar na mijn reis kijk ik hier heel anders naar.

In de afgelopen lopen maanden ben ik denk ik toch heel erg veranderd, je gaat de kleine dingetjes meer waarderen. Zoals alle luxe die we hebben in Nederland, de structuur in bijvoorbeeld het verkeer, een warme douche en je eigen levensruimte in plaats van te moeten leven uit een tas in een hostel! Daar probeer ik maar aan te denken en positief te blijven in plaats van in een dipje te raken als ik weer thuis ben. Ook al weet ik dat ik dit leventje heel erg ga missen, realiseer ik me ook wel dat veel mensen dit niet kunnen doen! De mensen in Azië moeten vaak 10 jaar sparen om een citytripje te maken..

In m'n laatste vlucht van Stockholm naar Amsterdam zit ik naast een jongen uit Engeland die toevallig ook 10 jaar geleden zo'n reis heeft gemaakt en hij praat over de toptijden daar. Buckets drinken aan het strand met zonsondergang en verse vis eten. Ik vraag hem er over op te houden want ik krijg spontaan heimwee. Na een reis van ongeveer 16 uur gebeurd het dan toch echt. Ik zie het vlakke Nederlandse landschap uit het raampje van het vliegtuig en het grauwe weer. Ja we zijn er weer!

Al snel nadat ik uit het vliegtuig kom zie ik mijn over-enthousiaste familie en vrienden door het raam met spandoeken, bloemen, kaas, drop en snoepspekkies. Wat een super lief welkomstcomité! Ik moet helaas nog minimaal een uur wachten op de bagage wat de spanning lekker opbouwt maar daarna kan ik iedereen dan eindelijk weer een knuffel geven!

Ik duik thuis gelijk m'n bed in en de volgende ochtend word ik wakker van mijn wekker, uit automatisme druk ik gelijk m'n wekker uit om m'n 'roommates' niet wakker te maken. Juist ja, heel logisch als je alleen in je kamer ligt..

Voor nu staat voor mij op de planning: mezelf bezig houden! Lekker genieten van alle lieve vrienden en familie om me heen, werk zoeken zodat ik snel kan sparen voor m'n volgende reis (want ja die komt er sowieso snel aan), sporten als een malle (3 kilo aangekomen, niet leuk). Verder zal ik als een echte Nederlander weer klagen over het weer, m'n boterhammetjes met hagelslag smeren en lekker fietsen door de regen!

Ik ben super blij dat ik dit heb gedaan en ik had nooit verwacht dat ik als meisjes-meisje het backpacken leuk zou gaan vinden! Tuurlijk is het soms even niet zo comfortabel als je hoopt maar alle mooie plekken die ik heb gezien en alle reizigers die ik heb ontmoet waren het meer dan waard!

Voor alle mensen die twijfelen om zo'n soort reis te maken heb ik maar 1 advies: gewoon doen! In het eerste vliegtuig stappen is even het moeilijkst maar daarna heb je de tijd van je leven en zo niet, boek je gewoon weer een ticket terug. Zo simpel is het!

Bedankt lieve bloglezers voor jullie interesse in mijn reis! En bij deze beloof ik dat dit niet mijn laatste reisblog zal zijn!

A new adventure will come soon!

~Life is a book and those who don't travel read only a page~

1. Papa:
    2 september 2015
    Lieve dochter, We hebben je inmiddels gelukkig weer veilig in onze armen kunnen sluiten, achteraf gaat de tijd erg snel.
    Deze levenservaring neemt niemand jou meer af daar zal je in de toekomst in je professionele, en in je "gewone" leven je voordeel mee doen. Reizen blijft leuk maar probeer nu het gewone leven maar weer op te pakken, en je toekomst op te bouwen. De komende jaren heb ik er geen behoefte aan om weer op een reisblog van jou uit een exotisch deel van de wereld te reageren.... Een reis naar Texel is ook erg leuk.... XXX
  2. Judith van Osnabrugge:
    2 september 2015
    Lieve Lotte, wat heb ik genoten van je verhalen.
    Je kan er bijna een boek over schrijven!
    Laat je nu maar even lekker verwennen door je ouders en denk nog maar even niet aan een volgende reis hoor.
    Succes met sporten, groetjes
  3. Leny Ticheler:
    Lotte kanjer
    Ook dit verslag met daarbij het afsluiten van deze geweldige reis zitten lezen met een lach maar ook met een brok in me keel . Jou schrijven en vertellen is zo leuk dat ik steeds het gevoel krijg erbij te zijn .Heerlijk ik keek er naar uit .
    Daarom zeg ik ook jammer ik ga het missen . Bedankt voor zoveel gezellige momenten en alle foto's mooie plekken cultuurschokken en gewoontes daar en zeker je feesten en het plezier wat daar van af spatten . Ik was ook weer jong . Hahahaha . Suc6 met het zoeken naar werk en het wennen aan het leven hier met al deze regeltjes en gewoontes . Geniet van het samenzijn je ouders vrienden enz .
    En wie weet onverwachts gaan we weer op pad . Dikke knuffel van je fan !
  4. Opa en oma:
    Lieve Lotte
    Wij hebben weer met heel veel plezier je laatste reisblog
    Zitten lezen maar het alle fijnste was dat wij Maandag avond
    Je echt konden ontarmen met een dikke knuffel
    Die paar kilotjes te veel dat valt wel mee
    Wij zijn blij dat je weer veilig thuis bent
    Veel liefs en een dikke knuffel xxx
  5. Linda:
    Hoi lieve lot,

Leuk dat nog een laatste blog over je reis schrijft.
    Heerlijk om je reisverhaal de afgelopen maanden gelezen te hebben.
    Moest wel even een traantje weg pinken bij je laatste blog.
    Je hebt mooi geschreven.
    Nu weer terug in het normale leven. Zal niet meevallen maar het moet helaas. Inderdaad weer sparen voor je volgende reis, want die gaat er zeker komen. Het zit gewoon in jou. Je voelt je dan als een vis in het water.
    Nu wel weer fijn terug bij je dierbaren. Die zijn er voor je!!!
    Heel veel succes met het vinden van een baan. Maar dat gaat je zeker lukken!

Dikke knuf en kus!

Wij zijn blij dat je er weer bent!
  6. Kees en Leidy Doeland:
    14 september 2015
    Hoi Lotte,
    Fijn om te horen dat je gezond weer in Nederland bent aangekomen! Wij hebben diep respect voor hetgeen je helemaal alleen hebt ondernomen! Je vertrekt zonder wat voor ervaring dan ook en je komt terug als een rijk persoon!!

Een gezegde is: Hij of /Zij niet niet reist heeft slechts 1 bladzijde uit het levensboek gelezen!
    Nou, jij hebt inmiddels een heel boek gelezen Lotte!

Ik denk te weten wat je voelt als je weer in Nederland aankomt na zo’n enerverende reis vanuit het Verre Oosten. Heimwee naar de prachtige landen die je hebt bezocht, de lieve mensen die je hebt ontmoet, je vrijheid en de enorme hoeveelheid levenswijsheid die je hebt opgedaan! Is Nederland dan niet te klein geworden? Ja, misschien wel, maar je roots liggen nu eenmaal hier, je ouders, vrienden, kennissen - - - - - -.

Reizen is het mooiste wat er bestaat, maar tevens ook verslavend. Je wilt steeds maar opnieuw nieuwe landen en culturen ontdekken!
    Als je bent uitgerust zouden wij je graag weer ontmoeten en zullen dan ademloos naar al je verhalen luisteren.
    26 september reizen wij voor 1 weekje naar Spanje.
    Mogen wij je daarna uitnodigen om een afspraak te maken?

Nogmaals dank voor je prachtige reisbeschrijvingen en dat wij deel mochten uitmaken van al je avonturen.
    Succes met het vinden van een baan, om te sparen voor een nieuw avontuur!

Liefs Leidy en Kees
  7. Lotte:
    14 september 2015
    Hallo Kees en Leidy,

Jullie hebben dat perfect verwoord! Tuurlijk is het fijn om thuis te zijn bij vrienden en familie maar ik merk dat ik snel weer een nieuwe uitdaging aan wil gaan!

Lijkt me erg leuk om jullie snel weer te zien, ik ben ook heel erg benieuwd naar jullie verhalen over Spanje!

Alvast veel plezier daar en wie weet tot snel!

Liefs Lotte