Vietnam! (Van zuid naar noord)

30 mei 2015 - tp. Hạ Long, Vietnam

Tijd voor weer een blogje! Ik weet het, het duurde even maar nu staat heel Vietnam in 1 blog dus lekker veel om te lezen!

Ik heb de afgelopen tijd erg veel luxe om me heen gehad doordat ik elke keer bij mensen kon overnachten die een eigen huis hebben, wat was dat relaxt, lucky me! Na 1,5 week dat in Cambodja en Vietnam te hebben gedaan moest ik toch echt weer aan het backpack leventje wennen en de privé kamer inruilen voor een dorm.

De helse reis van Cambodja naar Vietnam:
Om vanuit Cambodja naar Vietnam te gaan had ik besloten een nachtbus te nemen want er waren geen gunstige vluchten. Wat een hel was dat!! De bus had twee double beds wat dus inhoud dat je lekker lepeltje lepeltje ligt naast een vreemde, fantastisch. De jongen waarmee ik het bed moest delen (dat klinkt best raar maar kan het even niet anders omschrijven) was ook niet echt een ster in zichzelf klein maken en mij ook wat ruimte geven, aldus bus nummer 1. Want ja dat was niet de enige bus, toen ik eindelijk in slaap was gevallen werden we wakker gemaakt om vervolgens over te stappen op een andere bus. Deze reed uiteraard pas na een uur, maar ik had gelukkig ligstoelen in plaats van een lepeltje lepeltje matras dus ik was al iets 'blijer'. Als je per bus naar een grensovergang gaat moet je allemaal uit de bus om een stempel in je paspoort te laten zetten dus om 6 uur sochtends moesten we er weer uit. Na een uurtje wachten was de bus kapot en dus moesten we weer overstappen op een andere bus. Ik zat weer lekker in bus nummer 3 en was klaar om te vertrekken naar Ho Chi Min maar toen werden we geselecteerd voor screening. We moesten met alle tassen weer de bus uit en door de poortjes, dit was allemaal sochtends vroeg terwijl ik wilde slapen dus jullie snappen hoe vrolijk ik was op dat moment.

Uiteindelijk na een rit van 16 uur ben ik aangekomen in Ho Chi Min, ik dacht dat het nooit zou gebeuren. Ik hoor van velen dezelfde verhalen over deze reis dus als je dit ook wil doen, pak liever het vliegtuig!!

Ho Chi Min
Mijn eerste stop in Vietnam was Ho Chi Min waar ik kon verblijven bij een vriendin van me, weer een eigen kamer! De stad is idioot druk en als je op een scooter zit heb je het idee dat je elk moment een ongeluk kan krijgen maar het gaat altijd nét goed, een geordende chaos. Ik zat met mijn kamer in een local area, waar niemand Engels spreekt dus dat was een uitdaging! Vervolgens ben ik 10 meter van m'n huis gelopen om wat te eten (geen idee wat want dat konden ze niet uitleggen) en vervolgens ben ik een uur verdwaald omdat ik m'n huis niet meer kon vinden.. Verder heeft een groep Nederlanders mij de stad laten zien omdat zij daar een tijdje wonen dus ik had ook nog eens Nederlandse tourguides! Na drie nachtjes was ik het drukke stadsleven wel zat en was ik toe aan wat strand.

Mui Ne
M'n eerste hostel in Vietnam had gelukkig wel een zwembad dus ik kon de luxe rustig afbouwen. Ik wilde in Mui Ne gaan surfen maar helaas stond er niet genoeg wind, dat komt wel in Bali!

Dalat
Met wat gezellige Amsterdammers heb ik besloten verder te reizen naar Dalat. Dit is een stadje in de bergen en erg koud! Ik vond het eerlijk gezegd wel fijn om even kou te voelen en warme kleding aan te hebben. Dat zal je me waarschijnlijk nooit meer horen zeggen in Nederland. In Dalat hebben we op de motor lekker de toerist uitgehangen en de stad verkend; boeddha's en watervallen gezien, gebobsleed(ofzo) door de natuur en naar de markt geweest. We verbleven in het Cozy Nook Hostel, waar de gastvrijheid echt super is. Je hebt er echt het gevoel alsof je thuis bent als er savonds voor je wordt gekookt en met z'n allen aan tafel zit! Een echte aanrader!

Nha Trang
Na twee nachtjes in de kou miste ik zoals altijd het strand weer en ben ik gereisd naar Nha Trang. Hier heb ik weinig uitgevoerd. Strand,sushi,drankjes,dansjes,kater. Dat kan ik me er nog van herinneren.

Hoi An
Hoi An is echt een leuk stadje vooral in de avond, allemaal levendigheid, lichtjes, restaurantjes en winkels. Vooral aan winkels stikt het hier alleen de Vietnamese mode is niet echt mijn ding helaas. Ik heb 1 ochtend een kookcursus gedaan, waarbij je eerst de markt bezoekt en je een uitleg krijgt over alle etenswaren en specerijen. Daarna zijn we met een bootje naar de plek gegaan waar de kookcursus was. Ik heb de recepten meegenomen dus ik kan het thuis uitproberen!

Da Nang
In Da Nang ben ik maar 1 nachtje gebleven en de volgende ochtend heb ik een vlucht naar het noorden van Vietnam genomen, wat fijner dan uren in een bus zitten. In Da Nang heb ik lekker de stad verkend en ben ik naar het strand geweest. Eerst was het heerlijk rustig maar na even in slaap te zijn gevallen werd ik wakker en waren er opeens honderden Aziaten op het strand. Ik ben ook een echte toeristische attractie geworden, heel veel Aziaten willen met me op de foto, blijkbaar ben ik heel apart, het zal allemaal wel.

Daarna terug naar m'n hostel gegaan en natuurlijk weer verdwaald, zelfs met taxi chauffeur lukt het niet. Na een halfuur met hem ruzie te hebben gemaakt (hij in het vietnamees, ik in het Engels, een erg goede combi) ben ik eindelijk aangekomen.

Hanoi
Na een korte vlucht geland op Hanoi, daar kan ik kort over zijn niet echt mijn ding! Een drukke ongezellige stad vind ik. Ik ben de volgende dag 7 uur sochtends vertrokken naar Sapa, heerlijke tijd ook..

Sapa
In Sapa heb ik besloten in actie te komen en een keer echt wat te ondernemen, een trekkingstocht van ongeveer 30km door de bergen 2 dagen lang. Dat klinkt niet echt als iets wat ik normaal snel zou doen, maar ik dacht ik doe eens gek.

Met een hele leuke groep van ongeveer 10 man zijn we onder begeleiding van een gids gaan wandelen, en wandelen en wandelen.. Het landschap was erg mooi en het was ook heel interessant hoe de lokale bevolking daar leeft. Alleen na een tijdje waren de paden zo steil naar beneden dat ik alleen maar heb lopen vloeken waarom ik dit in hemelsnaam wilde, om de 2 seconde ging ik bijna op m'n plaat.

Uiteindelijk na wat geklaag zijn we aangekomen in onze homestay (een huis dat de lokale bevolking beschikbaar stelt om te slapen). Dit was echt een super ervaring, er werd heerlijk Vietnamees voor ons gekookt en ik heb ook kennis gemaakt met rijstwijn. Ik kan je vertellen het is niet te drinken en er zit ook nog eens 40% alcohol in. Niet echt handig als je de volgende dag weer moet klimmen door de bergen.

Uiteindelijk hebben we de hele avond shotjes rijstwijn lopen drinken met de locals die ons uitnodigden bij hun te komen zitten. Ik deed soms maar alsof ik dronk om een kater te voorkomen.

De tweede dag zijn we echt gaan klimmen berg op, berg af en daarna konden we zwemmen bij een waterval (ijs en ijskoud). Het klinkt nu alsof ik er niks aan vond maar achteraf gezien ben ik super blij dat ik dit gedaan heb, het was een topervaring! Ik loop nu alleen als een vrouwtje van 80, alle spieren in m'n lijf doen zeer maar het was het helemaal waard! Alleen ik doe dit nooit meer.

Halong bay
Na afgepeigerd aan te zijn gekomen in Hanoi heb ik besloten de laatste twee dagen in Vietnam af te sluiten met een cruise naar het mooie Halong Bay. Ik had een heerlijke luxe kamer op de boot en het eten was all-inclusive (dat mag ook wel want heb een vermogen betaald).

Ik had me niet helemaal verdiept in het programma en al snel bleek dat ik weer zo'n idiote berg op moest. Dit keer alleen maar voor 20 minuutjes en het uitzicht was het waard! Daarna hebben we gekanood om ook nog even m'n armspieren te belasten gevolgd door een heerlijke chill sessie op de boot! De volgende dag hebben we een grot bezocht en daarna spring rolls (loempia's) gemaakt, geluncht en vervolgens zijn we terug gegaan naar Hanoi. Morgenochtend vlieg ik naar Bangkok, hopelijk is het daar iets koeler dan de 43 graden hier..

Vietnam wat ben je leuk! Veel leuker dan ik had gedacht en het land heeft vele van elkaar verschillende steden dus genoeg afwisseling. Ik had gedacht dat Vietnam heel arm en oud er uit zou zien maar dat is zeker niet waar, hier stikt het van de mooie resorts en luxe. Verder heb ik na bijna drie weken nogsteeds moeite met het geld, 1 euro is ongeveer 22.000 dong. En alle briefjes lijken op elkaar dus het duurt elke keer 5 minuten voordat ik kan afrekenen.

Kortom, Vietnam een echte must do! Ze moeten alleen even het geld veranderen.

Ik beloof jullie dat de volgende blog sneller komt!
Nu weer terug naar Thailand, stiekem nog m'n favoriet!!

1. Opa en oma:
    30 mei 2015
    Lieve Litte wat een fantastisch verhaal heb je weer geplaatst wij hebben het weer met veel plezier zitten lezen.kind wat je allemaal meemaakt wij hadden al een voor proefje dat had ik al van mama gehad maar wij zijn iedere keer weer blij als je wat schrijft wij hopen dat je volgende Reis weer net zo gaat lopen dan de afgelopen tijd morgen weer een goede vlucht en heel veel liefs van ons en een dikke knuffel opa en oma xxxxx
  2. Leny Ticheler:
    30 mei 2015
    Hoi Lotte . Zo ik heb weer een behoorlijke reis achter de rug Na het lezen van je verslag . Wat een belevenis weer . Prachtig . Ik zou ook niet meer bussen zeg wat een drama is dat . Maar zo ben je elke keer weer een ervaring rijker . En het is nog niet voorbij . Kijk uit naar je volgende verslag . Dan reis ik weer mee hahaha . Voor mij goedkoper dan voor jou . Maar jij maakt het echt mee . Stoer is het zeker en aan durf ontbreekt het ook niet meid . Toppertje veel plezier en belevenissen op je nieuwe bestemming en stranden . Liefs
  3. Mama:
    30 mei 2015
    Lieve stoere dochter, wat heb ik weer zitten genieten van jou avontuurlijke reisverhaal. Echt geweldig!! Dit had jij nooit durven dromen, wat heb jij veel beleefd, wat een prachtige herrinneringen voor later, samen met al je mooie foto's Ik ben zo trots op jou!!
    Voor morgen een hele goede vlucht schat
    Liefs en knuffff mama xxx
  4. Papa:
    30 mei 2015
    Lieve dochter, je begint al echt op de dochter van een Marinier te lijken. Bergmarsen met bepakking, grot onderzoek en andere voor jou "grensverleggende activiteiten" het kan niet op.
    Ik ben wel trots op jou dat je dat allemaal doet want je bent dan wel erg ver verwijdert van jouw comfort zone... Leuk dat je een kookcursus hebt gevolgd en dat je wat recepten thuis wil uitproberen maar ik "pas" bij lokale "lekkernijen" als gebakken sprinkhaan en bebroedde eieren. Je doet in elk geval wel ervaringen op die je de rest van je leven niet meer vergeet. Pas goed op jezelf, liefs XXX XXX
  5. De chabootjes:
    30 mei 2015
    Hoi lotte. Wat gaaf wat jij doet joh!! jij kan straks wel heel de wereld aan. Wat zijn wij dan toch simpele brabantse boertjes .haha. Heerlijk genieten hoor!! van alles wat je doet en tegen komt. We wensen jou nog een fijne tijd met veel gezelligheid
    liefs vsn de chabootjes
  6. Jan en marianne van driel:
    30 mei 2015
    Hoi Lotte, wat een geweldig leuk en mooi verhaal het was het wachten waard. Je beleeft wel erg leuke dingen zo als je niets echt uitgestippeld hebt go with de flow enorme ervaring. Terug straks in nl kijk je nergens meer van op als er een trein, metro of bus uitvalt jij denkt ach is dat alles jullie moesten eens weten. Nou meid goede reis verder en wij wachten op je volgende verhaal, pas goed op jezelf. Groetjes van Jan en Marianne.
  7. Lotte:
    30 mei 2015
    Bedankt voor alle mooie reacties weer! Vanaf morgen weer lekker verder schrijven in Thailand! xx
  8. Feik:
    30 mei 2015
    hoi Lotte schitterend om al je verhalen en ervaringen te lezen , geniet van al je nieuwe ondernemingen en ik wacht rustig af op je volgende blog. Liefs Feik XXX
  9. Kees en Leidy Doeland:
    4 juni 2015
    Wow, wat een mooie en interessante reis Lotte! Vooral je verhaal over Sapa en de Halong Bay vind ik erg interessant! Ook het advies om vooral niet met de bus te reizen maar met het vliegtuig van Cambodja naar Vietnam heb ik goed in mijn oren geknoopt! Zoals je weet hebben wij Vietnam op onze bucket list staan en hopelijk kunnen wij in 2016 de reis maken.
    Nu weer naar Bangkok en dan naar Bali??
    Zie erg naar je nieuwe reisverhaal uit!
    Groetjes Leidy en Kees